Aktuelt‎ > ‎

TUR TIL LOFOTEN UKE 26 2009

lagt inn 7. jul. 2010, 06:42 av Jon Pedersen   [ oppdatert 1. jun. 2013, 04:48 av Stina Beate Hanssen ]

Reiseskildring fra MC-tur til Lofoten

På årsmøtet i Hattfjelldal MC-klubb, ble tanken om tur til Lofoten luftet.

Det ble respons fra flere av medlemmene, og en begynte så smått å legge planer for denne turen.

Etter hvert ble frafallet noe større enn antatt, men noe ville gjennomføre turen.

På våren ble tidspunktet avtalt, og ferie avtalt med de respektive arbeidsgivere.

Avtale ble gjort for overnatting fra til lørdag i rorbu ved Mærvoll. Mærvoll ble planlagt som base for vårt opphold i Lofoten, da plassen lå ca midt i leia sør-vest – nord-øst.

Mandag 28. juni:

Sten og Jon la i veg til Bodø. Kjørte over Sverige til Mo i Rana med en liten stopp her. Bar så videre nordover i strålende sol. Saltfjellet gikk som en drøm.

Kom til Bodø utpå kvelden, og overnattet hos bekjente.

Asle var allerede i område, da han hadde vært på Bodø-treffet helga før.

Tirsdag 29. juni:

La turen innom flymuseet. En opplevelse i seg selv. Mye historie der.

Når vi først var i Bodø, svippet vi innom Biltema, og gjorde noen små innkjøp av div. MC-utstyr.

Senere bar det til kaia for å ta seg om bord på ferja til Moskenes. Da tiden var kommet for å kjøre om bord på ferja, ble det tilløp til stress, da en av oss hadde rotet bort nøklene til sykkelen. Etter sjekk og dobbelsjekk i alle lommer, ble nøklene funnet i søppeldunk like ved. Hadde havnet der sammen med emballasje fra innkjøp på Biltema.

Alle kom vell om bord. Turen over vestfjorden tok ca 4 timer. Vestfjorden lå blank som et speil hele turen. Man kunne sitte ute på dekk og nyte godværet.

Vell framme i Moskenes, bar det inn mot Leknes for å finne plassen vi hadde bestilt for overnatting. Det traff vi på noen ungdommer og spurte etter veien. Det var tilløp til små språkproblemer. Da en av oss spurte etter veien til Mærvoll, ble svaret: ”æ trudde du sa at du sku ta me mæ voill”. Missforståelse ble oppklart, og vi fant Mærvoll som ligger i retning Unstad.

Verten, for øvrig en svært hyggelig kar, stod klar da vi ankom, og viste seg å være SVÆRT så glad i å prate. Vi fikk losjert oss inn på et seksmannsrom.

En svær bygning som var oppført i 1950. Hadde vært brukt som mottakslager og overnatting for mannskaper på båter. For så vidt grei plass, da vi bare hadde tenkt å bruke dette som base. Ingen kveldssol på kaia, da høye fjell gjorde at sola forvant ca kl 20:00.

Vår residens under oppholdet

Onsdag 30. juni:

Alle var oppe tidlig til en god frokost. Lettskyet med ingen sol. Vi var betenkt.

La i veg til Å i et særdeles flott landskap. Høye fjell på alle kanter. Været ble bare bedre og bedre, og da vi ankom Å, skinte sola og det var varmt. Gikk den siste biten fram til det ytterste punktet. Her var det aldeles praktfullt. Det var bare å hive av seg noe skinnklær. Mye turister over alt.

På returen stoppen vi utenfor Reine. Kjøpte reker med tilbehør, og satte oss på kaikanten. Kunne vi ha det bedre? Svaret var et unisont NEI! Praktfullt!

Dro så videre til smeden i Sund. Her fikk vi demonstrert hvordan han lager de berømte skarvene. Dyktig kar med hammer.

Her ble det også tid til kaffe og is før turen fortsatte innom Svedberg pga at Sten hadde lyst til å kjøre over to svære bruer.

Videre bar det til Ramberg, der vi stoppet for et bedre måltid. Ble bestilt fiskesuppe og kylling med baconsalat. Nydelig mat.

Gjorde et lite innkjøp av flytende og tørt for kommende kveld, før vi la i veg mot Ballstad. Måtte se båtslipen med de enorme fasadebildene.

Turen herfra kunne ha endt i oppskrapet sykkel og mer til. En av oss hadde glemt solbrillene på sadelen. Disse ramlet ikke av før vi var kommet på en langstrekke. Ble oppdaget av han som lå som nr to i rekka. Han kjørte ut til siden, men kom for langt ut slik at han ikke greide å holde sykkelen. Snartenkt som han var, slapp han seg utfor grøftekanten og ble stående nede på gressmarka. Fikk skjøver sykkelen opp på en sidevei, og vi var i gang igjen uten skrammer av noe slag. Kunne blitt veldig dyre briller.

Stoppet på Leknes for kaffe, før vi dro til basen vår på Mærvoll for å ta en pils i de siste stråler fra sola over fjellkammen. Vi ventet at Øystein skulle ankomme utpå kvelden. Han hadde vært innom Bodø for å hente nysykkelen etter havari med gammelsykkelen på tur fra norgestreffet i Fredrikstad.

Dag 1 på vår tur i Lofoten var over, og det var tid for å køye.

Torsdag 1. juli:

Våknet til tåke i fjelltoppene. Frokost ble inntatt, og vi var atter på hjul. Nå mot Svolvær. Tåka forsvant, og det ble atter nydelig kjørevær. Vandret rundt i Svolvær, og fikk med oss Svolvær-geita. Vi hadde ingen planer om å klatre opp. Det fikk andre ta seg av.

Tok en kaffe, før vi dro videre til Lofotakvariet i Kabelvåg, der vi spiste en bedre middag. Menyen bestod av svinenakke med tilbehør. Nydelig.

Kjørte en snartur innom Kabelvåg sentrum, før vi kjørte til Henningsvær for kaffe og is.

På hjul igjen, og denne gang til Brustranda Camping. Her hadde de stort utvalg i div. steinprodukter, smykker etc. Bl.a. Tylitt og Ametyst. Ble gjort noen innkjøp til de hjemme som gaver, før vi la turen videre til Stamsund.

Brustranda Camping

Gjorde noen innkjøp i Leknes på tilbaketuren. Vi hørte at Kåre var ankommet basen vår i Mærvoll.

Vi var nå samlet alle fem. Ble kortspill med noe attåt på kvelden, før vi gikk til ro, spent på hva neste dag ville bringe av eventyrlige opplevelser.

Fredag 2. juli:

Oppe tidlig til praktfullt vær. Frokost, og så på hjul igjen. Første stopp var Vikingemuseet på Borg. Omvisning med guide. Svært anlegg. Mye turister. Gikk ned mot havna der det lå et vikingeskip i full størrelse. Bueskyting ble det også.

Ingen norske guider, men alle snakket godt norsk.

Vikingemuseet

Herfra kjørte vi til Eggum og så på festningsverk fra krigens dager. Så bar det atter videre. Denne gang til Nusfjord. En aldeles nydelig plass. Godt skjermer for vær og vind. Ikke det at det trengtes denne dagen, for her var det varmt. Her ble vi en god stund.

Kjøpe fiskeburger som vi fikk servert ute på kaia.

Festningsverk på Eggum

Havna i Nusfjor

Neste stopp var Leknes for en bedre middag. Slappet av i solvarmen, før vi kjørte videre til Unstad. Denne plassen var spesiell. Da vi kom ut av tunellen, var det som om landskapet åpnet seg på det videste med høye fjell på hver side, og en flott sandstrand i midten. Nydelig plass.

Unstad

Så bar det tilbake til lusussuiten på Mærvoll for en kveldspils og fordøye inntrykkene fra nok en begivenhetsrik dag.

Lørdag 3. juni:

Avreisedag fra Lofoten. Nok en finværsdag. Rommet ble ryddet og vasket, og vi gjorde oss klar for avreise med retning Moskenes og ferje til Bodø.

Vi tok avskjed med Kåre. Han skulle kjøre til Harstad for å besøke en kjenning.

Vi mente vi hadde god til å komme med ferje, men det viste seg at ingen av oss kom med.

Dvs de hadde plass til en sykkel, men dette takket vi nei til. Vi lot to sykler stå igjen på ferjeleiet, og kjørte til Reine for å gjenta suksessen med reker og tilbehør.

Heller ikke denne gangen ble det noen ned-tur. Helt fortreffelig.

Ferjekø Moskenes

Hva er vel bedre enn reker med tilbehør på kaikanten

Kom oss med neste ferje til Bodø, og kjørte til Saltstraumen. Her ble vi enige om at vi skulle ta en overnatting. Det viste seg å være vanskelig å oppdrive ledige hytter.

Fullt over alt. Etter å ha forhørt oss på flere plasser, fikk vi tilbud om leilighet nede på ei kai til kr 1800,- for natta. Etter som dette var siste natta slo vi til.

Satt nede på kaia i solsteiken og koste oss med pils. Helt perfekt.

Kveldskos på kaia Saltstraumen

Søndag 4. juli:

Våknet opp til første dag med regn. Hadde planlagt å kjøre kystriksveien sørover, og vi la i veg. Ble en liten nedtur værmessing i forhold til de dagene vi hadde hatt, men kjører man sykkel, må man ta med dette også.

Øystein hadde kjørt denne vegen så mange ganger, at han besluttet å kjøre E6 sørover.

På ferja fra Jektvik, fikk vi beskjed om at kystriksveien var stengt lenger sør pga ras.

Tok da av til Mo i Rana sammen med en motorsyklist fra Portugal.

Vell framme i Mo i Rana, spiste vi en bedre middag på Bimbo.

Asle kjørte videre til Mosjøen, mens Sten og Jon kjørte over Sverige mot Hattfjelldal.

Oppsummert:

Turen hadde vært en suksess fra begynnelse til slutt. Vi kunne ikke ha håpet på vedre vær enn det vi fikk, og landskapet er fantastisk. Lofoten har mye å by på av naturopplevelsen, og veiene er ideelle for MC.